Birey Merkezli Terapi Konusunda Merak Edilenler İçin Bir Rehber

Birey merkezli terapi, danışanların tartışmalarda daha fazla önderlik etmelerini sağlayan, böylece süreçte kendi çözümlerini keşfetmelerini sağlayan, otoriter olmayan bir yaklaşım kullanır. Terapist, şefkatli bir kolaylaştırıcı gibi davranır, yargılamadan dinler ve konuşmayı başka bir yöne taşımadan danışanın deneyimini kabul eder. Terapist, danışanı cesaretlendirmek ve desteklemek ve danışanın kendini keşfetme sürecini kesintiye uğratmadan ya da müdahale etmeden terapötik sürece rehberlik etmek için oradadır.

Daha fazla özgüven, daha güçlü bir kimlik duygusu ve sağlıklı kişilerarası ilişkiler kurma ve kendi kararlarına güvenme yeteneği kazanma konusunda daha iyi olan herkes, birey merkezli terapiden yararlanabilir. Bu yaklaşım, tek başına veya diğer terapi türleri ile birlikte, keder, depresyon, kaygı, stres, istismar veya diğer zihinsel sağlık durumlarından muzdarip olanlar için de yardımcı olabilir. Birey merkezli terapistler hem bireylerle hem de gruplarla çalışır. Birey merkezli terapide danışanın çok fazla iş yapması gerektiğinden, daha motive olan kişilerin daha başarılı olması muhtemeldir.

Birey merkezli terapi, konuşmanın çoğunu danışanın yaptığı bir konuşma terapisidir. Terapistiniz söylediklerinizi yargılamaz veya yorumlamaya çalışmaz, ancak düşüncelerinizi ve duygularınızı tam olarak anlamak için sözlerinizi yeniden ifade edebilir. Kendi kelimelerinizin size tekrarlandığını duyduğunuzda, kendi kendinize düzenlemek ve anlamınızı netleştirmek isteyebilirsiniz. Bu, tam olarak ne düşündüğünüzü ve nasıl hissettiğinizi ifade ettiğinize karar verene kadar birkaç kez olabilir. Düşüncelerinizin içeri girmesine izin vermek için sessizlik anları olabilir. Bu danışan odaklı süreç, kendinizi keşfetmenizi, kabullenmenizi kolaylaştırır ve iyileşme ve pozitif büyüme için bir araç sağlar.

Rogerian terapi olarak da bilinen birey merkezli terapi, herkesin farklı olduğuna ve bu nedenle herkesin kendi dünyasına bakış açısının ve onu yönetme yeteneğinin olması gerektiğine inanan Amerikalı Psikolog Carl Rogers’ın çalışmasından kaynaklanmaktadır. Rogers, hepimizin kendimiz için en iyi çözümleri bulma ve yaşamlarımızda uygun değişiklikleri yapma gücüne sahip olduğumuza inanıyordu. Birey merkezli terapi, terapistin geleneksel rolünden -uzman ve lider olarak- uzaklaşarak, danışanların kendi deneyimlerini bir şifa platformu olarak kullanmalarına izin veren bir sürece doğru bir hareketti. Birey merkezli terapinin başarısı üç koşula bağlıdır:

1. Terapistlerin anlayış ve güven duygularını iletmek için empatik ve yargılayıcı olmaması gerektiği anlamına gelen koşulsuz olumlu saygı, danışanlarını kendi kararlarını ve seçimlerini yapmaya teşvik eder.
  2. Terapistlerin danışanlarının düşüncelerini ve duygularını tamamen anladığı ve kabul ettiği anlamına gelen empatik anlayış içerir.
  3. Terapistlerin hiçbir otorite veya profesyonel üstünlük havası taşımadığı, bunun yerine danışanların görebileceği gerçek ve erişilebilir bir benlik sunduğu anlamına gelen uyum, dürüst ve şeffaflık taşır.

Rogerian yaklaşımında eğitim ve deneyime sahip çeşitli disiplinlerden lisanslı ruh sağlığı uzmanları, terapide birey merkezli müdahaleleri kullanabilir. Eğitim geçmişine ve ilgili deneyime sahip birini bulmanın yanı sıra, özellikle empatik olan ve kişisel sorunları rahatça tartışabileceğiniz bir terapist veya danışman arayın.

Counseling Directory
Hazler, Richard J., Counseling and Psychotherapy Theories and Interventions. Chapter 7: Person-Centered Theory. 6th Ed. 2016. American Counseling Association.
Bower P., Byford S., Sibbald B. et al., Randomised controlled trial of non-directive counselling, cognitive-behavior therapy, and usual general practitioner care for patients with depression. II Cost Effectiveness. British Medical Journal. Dec 2000;321:1389.

16 Temmuz 2021