Bulimia Nervoza Bozukluğu Konusunda Merak Edilenler İçin Bir Rehber

Anoreksiyada olduğu gibi, bulimia tedavisi genellikle bir seçenekler kombinasyonunu içerir ve bireysel ihtiyaçlara bağlıdır.

Tıkanma ve kusmayı azaltmak veya ortadan kaldırmak için, bir hasta beslenme danışmanlığı ve psikoterapi, özellikle bilişsel-davranışçı terapi görebilir ve ilaç reçete edilebilir. FDA tarafından bulimia tedavisi için onaylanan tek ilaç olan fluoksetin (Prozac) gibi bazı antidepresanlar, aynı zamanda depresyon ve anksiyeteden muzdarip hastalara yardımcı olabilir. İlaç ayrıca, aşırı yeme ve kusmanın yanı sıra nüksetme olasılığını azaltmaya yardımcı oluyor gibi görünüyor ve yeme tutumlarını iyileştirebilir.

Bulimia tedavisine uyarlanmış bilişsel-davranışçı terapinin, aşırı yeme ve kusma davranışını değiştirmede ve yemeye yönelik tutumları iyileştirmede de etkili olduğu gösterilmiştir. Terapi bire bir veya grup ortamında yapılabilir.

Yeme bozuklukları karmaşık ve zorludur ve yeme bozukluklarına ilişkin davranışsal, psikolojik ve sinirbilim araştırmaları nedenleri ve tedavileri konusunda devam etmektedir. Araştırmacılar ayrıca bozukluklarla ilgili temel süreçleri tanımlamak, risk faktörlerini anlamak, bozukluğun biyolojik belirteçlerini belirlemek ve yeme davranışını etkileyen belirli yolları hedefleyen ilaçlar geliştirmek için çalışıyorlar. Nörogörüntüleme ve genetik çalışmalar, belirli tedavilere bireysel yanıtlar için ipuçları sağlayabilir.

Semptomlar

DSM-5’e göre, bulimia nervoza’nın yaygın semptomları şunları içerir:

Belirli bir zaman diliminde – örneğin iki saat – çoğu insanın yiyebileceğinden önemli ölçüde daha fazla miktarda yemek yeme ile karakterize edilen tekrarlayan tıkınırcasına yeme atakları

Kişinin yemeyi durduramayacağı veya ne veya ne kadar yediğini kontrol edemeyeceği hissi

Kendi kendine kusma gibi kilo alımını önlemek için tekrarlayan telafi edici davranışlar; müshillerin, diüretiklerin, lavmanların veya diğer ilaçların kötüye kullanılması; oruç tutmak; ve aşırı egzersiz

Vücut şekli ve ağırlığından gereğinden fazla etkilenen öz değerlendirme

Sadece anoreksiya nervoza ile ortaya çıkmaz

Kronik iltihaplı boğaz ağrısı

Boyunda ve çenenin altında şişmiş bezler

Mide asitlerine maruz kalma sonucu aşınmış diş minesi ve giderek hassaslaşan ve çürüyen dişler

Asit reflü bozukluğu (gastroözofageal reflü bozukluğu veya GÖRH)

Müshil kötüye kullanımından bağırsak rahatsızlığı ve tahriş

Diüretik kötüye kullanımından kaynaklanan böbrek sorunları

Sıvıların temizlenmesinden kaynaklanan şiddetli dehidrasyon

Bulimia, her hafta gerçekleşen uygunsuz telafi edici davranışların sayısına göre hafif, orta, şiddetli veya aşırı olarak sınıflandırılır.

Bulimia, yemekle ilgili bir sorundan daha fazlasıdır. Aşırı yeme, diyet, stres veya öfke veya üzüntü gibi rahatsız edici duygular tarafından tetiklenebilir. Kilo alımını önlemek için yapılan temizleme ve diğer eylemler, bulimia hastalarının hayatlarını daha fazla kontrol altında hissetmelerinin ve stres ve kaygıyı hafifletmenin yollarıdır. Buliminin bilinen tek bir nedeni yoktur, ancak rol oynayabilecek bazı faktörler vardır.

Kültür. ABD’deki kadınlar, belirli bir güzellik idealine uymaları için sürekli baskı altındadır. Her yerde kusursuz, ince kadın görüntüleri, kadınların vücutları hakkında iyi hissetmelerini zorlaştırıyor. Giderek, erkekler de mükemmel bir vücuda sahip olmak için baskı hissediyorlar.

Annesinde veya kız kardeşinde bulimia olanlarda bulimia olma olasılığı daha yüksektir. Görünüşün önemli olduğunu düşünen, kendileri diyet yapan veya çocuklarının vücudunu eleştiren ebeveynlerin bulimialı bir çocuğa sahip olma olasılığı daha yüksektir.

Yaşam değişiklikleri veya stresli olaylar da etkiler. Tecavüz gibi travmatik olaylar ve yeni bir işe başlamak gibi stresörler bulimiayı tetikleyebilir.

Bulimiası olanlar düşük benlik saygısına sahip olabilir ve kendilerini umutsuz hissedebilirler. Çok huysuz olabilirler ve öfkeyi ifade etmede veya dürtüsel davranışları kontrol etmede zorluk çekebilirler. Genler, hormonlar ve diğer biyolojik faktörler bulimia gelişimine katkıda bulunabilir.

Tedavi

Tıkanma ve kusmayı azaltmak veya ortadan kaldırmak için, bir hasta beslenme danışmanlığı ve psikoterapi, özellikle bilişsel-davranışçı terapi görebilir ve ilaç reçete edilebilir. FDA tarafından bulimia tedavisi için onaylanan tek ilaç olan fluoksetin (Prozac) gibi bazı antidepresanlar, aynı zamanda depresyon ve anksiyeteden muzdarip hastalara yardımcı olabilir. İlaç ayrıca, aşırı yeme ve kusmanın yanı sıra nüksetme olasılığını azaltmaya yardımcı oluyor gibi görünüyor ve yeme tutumlarını iyileştirebiliyor.

Yeme bozuklukları karmaşık ve zorludur ve yeme bozukluklarına ilişkin davranışsal, psikolojik ve sinirbilim çalışmaları, nedenleri ve tedavileri konusunda devam etmektedir. Araştırmacılar ayrıca bozukluklarla ilgili temel süreçleri tanımlamak, risk faktörlerini anlamak, bozukluğun biyolojik belirteçlerini belirlemek ve yeme davranışını etkileyen belirli yolları hedefleyen ilaçlar geliştirmek için çalışıyorlar. Nörogörüntüleme ve genetik çalışmalar, belirli tedavilere bireysel yanıtlar için ipuçları sağlayabilir.

American Psychiatric Association, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition.
American Psychiatric Association Work Group on Eating Disorders
National Institute of Mental Health