Düşük Cinsel İstek Konusunda Merak Edilenler İçin Bir Rehber

İnsanlar normalde cinsel arzu derecelerinde farklılık gösterir. Cinsel arzunun tek bir standardı yoktur ve arzu sadece kişiden kişiye değil, aynı kişi için de ilişki boyunca farklılık gösterir.

Çiftler arasında en yaygın cinsel şikayetlerden biri cinsel istekteki eşitsizliktir. Cinsel istek, birçoğu psikolojik ve kişilerarası olmak üzere çeşitli nedenlerle düşük olabilir. Ama bu mutlaka onu bir bozukluk yapmaz. Sadece kişinin yaşam kalitesini düşürdüğünde ve sıkıntı yarattığında veya eşlerin cinsel dürtülerinde bir eşitsizlik ortaya çıktığında ve ilişkide çözülmemiş bir çekişme konusuna dönüştüğünde teşhis edilebilir bir durum haline gelir.

Cinsel istek kaybı hem ilişki sorunlarından kaynaklanabilir hem de bunlara neden olabilir. Çocuklukta cinsel istismar, yaşamın ilerleyen dönemlerinde cinsel arzuyu da engelleyebilir

Nedir?

“Düşük” (veya hipoaktif) cinsel arzuyu oluşturan şey görecelidir. Bir ilişkinin başlarında yaşanan cinsel arzunun derecesini bir karşılaştırma standardı olarak kullanan eşler, genellikle uzun vadeli birlikteliklere eşlik eden cinsel istek ve aktivitedeki düşüşü bir sorun olarak etiketleyebilirler.

Ayrıca, bir partnere göre problemli olan düşük cinsel istek yaşayan bir kişi, farklı bir partnerle arzuda herhangi bir eşitsizlik yaşamayabilir. Bir partnerin düşük libidosu olarak tanımlanan şey, diğer partnerdeki hiperaktif cinsel dürtüyü daha doğru bir şekilde yansıtabilir. Cinsel istek ve tepki verme normalde erkekler ve kadınlar arasında farklılık gösterir ve cinsel eşdeğerlik hakkındaki varsayımlar yanlış bir şekilde hipoaktif arzu bozukluğunun varlığını düşündürebilir.

Hipoaktif cinsel arzunun en büyük psikolojik nedeni depresyon olabilir. Yorgunluk da var ve oldukça stresli bir yaşam tarzı cinsel dürtü üzerinde bir etkiye sahip olabilir. Beden imajı sorunları olan kişilerde cinsel istek eksikliği de yaşanabilir. Azalan cinsel istek, antidepresan ilaçlarla tedavinin iyi bilinen ve yaygın bir yan etkisidir.

Belirtileri Nelerdir?

Cinsel istek kaybı, genellikle, bir eşin cinsel aktivite için tekliflerine yanıt vermeme olarak kendini gösterir. Düşük cinsel istek belirtileri ayrıca cinsel uyarılma bozukluğu, erektil disfonksiyon, cinsel performansı engelleyen kaygı, düşük düzeyde cinsel ilgi, tekrarlayan istek eksikliği ve cinsel fantezilerin yokluğunu içerebilir.

Düşük Cinsel İstek Tedavisi

Önce endokrin hormonlarındaki değişiklikler gibi düşük libidoların fiziksel nedenleri ekarte edilmelidir. Çoğu zaman, düşük cinsel arzunun nedenleri tıbbi veya laboratuvar testleri ile ortaya çıkmaz.

Bazen, her iki partnerde de düşük cinsel istek için en iyi tedavi danışmanlıktır – açık çatışmaları, gizli kırgınlıkları, güç mücadelelerini veya erotik ilginin önündeki diğer kişilerarası engelleri çözmek için. Depresyon hem erkeklerde hem de kadınlarda arzu azalmasının sık görülen bir nedeni olduğundan, depresyonun tedavisi arzu problemlerinin çözümüne giden bir diğer önemli yoldur. Bilişsel-davranışçı terapi gibi psikolojik terapiler, depresyonun hafifletilmesinde sadece farmakoterapiden daha etkili olmakla kalmaz, aynı zamanda birçok psikoaktif ilacın yaptığı gibi libidoya müdahale etmezler.