Nörobilişsel Bozukluklar Konusunda Merak Edilenler İçin Bir Rehber

Tüm nörobilişsel bozukluklar, benzer bilişsel bozulma ve gerilemeyi içerdiği ve çoğunlukla yaşlıları etkilediği için bir zamanlar “demans” olarak sınıflandırıldı. Alzheimer hastalığı, nörobilişsel bozukluk vakalarının çoğunluğunu oluştursa da, diğer bazı koşullar benzer şekilde hafızayı, düşünmeyi ve akıl yürütmeyi etkileyebilir ve bazıları motor sistemi de etkileyebilir. Alzheimer’a ek olarak, bu koşullar arasında frontotemporal dejenerasyon, Huntington hastalığı, Lewy cisim hastalığı, travmatik beyin hasarı (TBI), Parkinson hastalığı, prion hastalığı ve HIV enfeksiyonuna bağlı demans/nörobilişsel sorunlar yer alır. Bu bozukluklar, bireyin semptomlarının ciddiyetine bağlı olarak, doğası gereği majör veya hafif (hafif bilişsel bozukluk olarak da bilinir) olarak sınıflandırılabilir ve teşhis edilebilir. TBI ve HIV gibi bazıları için hem genç hem de yaşlı insanlar etkilenebilir. Başlıca bilişsel bozukluğun 65 yaşına kadar insanların yüzde 1 ila 2’sini ve 85 yaşına kadar nüfusun yüzde 30’unu etkilediği tahmin edilmektedir.

Semptomlar

DSM-5’e göre, hafif veya majör olarak teşhis edilmiş olsun, tanınan dokuz nörobilişsel bozukluğun zihinsel ve davranışsal semptomları benzerdir ve tipik olarak düşünme becerilerinde bir düşüş içerir. Bu şu şekilde sunulabilir:

planlama ile ilgili zorluklar

karar verememe

görevlere odaklanma sorunu

nesnelerin ve insanların isimlerini hatırlayamama

günlük görevleri yerine getirmek için mücadele

sosyal olarak kabul edilmeyen şekillerde konuşma veya davranma

Bu işlevlerden bir veya daha fazlasında yalnızca hafif bir düşüş olduğunda, bozukluk hafif olarak kabul edilir. Bu işlevlerden birindeki azalma şiddetli olduğunda, bozukluk majör olarak kabul edilir. Bir bireyin nörobilişsel bozukluk spektrumuna düştüğü yer, genellikle durumun bağımsızlık düzeyini ne ölçüde etkilediği ile belirlenir. Hem hafif hem de büyük nörobilişsel bozukluklar için, düşüş tipik olarak sevdiklerinizin veya sağlık hizmeti sağlayıcılarının dikkatini çekmek için yeterlidir ve test yoluyla doğrulanabilir.

Nörobilişsel bozukluklar gelişimsel durumlar değildir. Bunlar, altta yatan beyin patolojisini temsil eden edinilmiş durumlardır. Öğrenmeyi ve hafızayı, planlamayı ve karar vermeyi, dili doğru kullanma ve anlama becerisini, el-göz koordinasyonunu ve/veya duruma uygun giyinme gibi sosyal normlar dahilinde hareket etme becerisini etkileyen alanlarda beyin hasarına neden olurlar. Nörobilişsel bozukluk tanısı konması için, kişinin semptomlarının başka bir akıl sağlığı sorunuyla değil tıbbi bir durumla ilişkili olması gerekir ve benzer semptomlarla ayrı, geçici bir bozukluk olan deliryum kanıtı olamaz.

Tedavi

Majör veya hafif bir nörobilişsel bozukluktan şüphelenildiğinde, bir nöropsikolog tarafından test yapılabilir ve durum bir nörolog veya geriatrik psikiyatrist tarafından teşhis edilebilir. Hafıza kaybı ve diğer semptomları tedavi eden antidepresanlar ve ilaçlar mevcuttur. Hastalar ve aileleri için devam eden psikoterapi ve psikososyal destek, genellikle bozukluğun net bir şekilde anlaşılması ve uygun şekilde yönetilmesi, yeterli bir bakım rejiminin oluşturulması ve yaşam kalitesinin sürdürülmesi için gereklidir.

Simpson JR. DSM-5 and Neurocognitive Disorders. The Journal of the American Academy of Psychiatry and the Law. June 2014;42(2):159-164.
Hugo J, Ganguli M. Dementia and Cognitive Impairment. Clinics in Geriatric Medicine. August 2014;30(3):421-442.
Understanding Mental Disorders. Dementia and Other Memory Problems. 2015; American Psychiatric Association.
Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition