Psikolojik Test ve Değerlendirme Konusunda Merak Edilenler İçin Bir Rehber

Bir çocuğun okulda akademik ve sosyal sorunlar yaşaması veya bir yetişkinin öfke sorunları nedeniyle kişisel ve profesyonel ilişkilerini sürdürmekte zorlanması gibi psikolojik bir bozukluğun belirtileri genellikle açıktır, ancak sorunun nedeni her zaman açık değildir. Psikolojik test ve değerlendirme, psikolojik belirti ve bozuklukların nedenini belirlemeye, doğru tanıyı belirlemeye ve uygun tedavi sürecini takip etmeye yardımcı olan bir dizi testten oluşur.

Bir çocuk davranışsal, sosyal veya akademik sorunlar yaşıyorsa, bunun nedeni bir öğrenme bozukluğu, dikkat eksikliği veya hatta anksiyete veya depresyon gibi duygusal bir sorun olabilir. Spesifik psikolojik test türleri, bir psikoloğun doğru bir teşhis üzerinde dururken bazı koşulları ekarte etmesine yardımcı olabilir. Psikolojik test ve değerlendirme yetişkinlerde de kullanılır, örneğin bir beyin hasarının veya bozukluğunun boyutunu belirlemek veya bir kişinin mahkemeye çıkmak için zihinsel olarak yeterli olup olmadığına karar vermek için. Bazı işletmeler ve kuruluşlar, başvuranın şirket içindeki bir pozisyon için iyi bir aday olup olmayacağına karar vermek veya aktif bir çalışanın ihtiyaçlarını belirlemek için psikolojik test ve değerlendirme kullanır.

Genel olarak, bir tıp doktoru, sosyal hizmet uzmanı veya devlet çalışanı, bir akıl sağlığı merkezinde, hastanede, üniversite tıp merkezinde, okulda veya özel ofiste gerçekleştirilen psikolojik test ve değerlendirme için sevk eder. Derinlemesine psikolojik test ve değerlendirmenin tamamlanması birkaç saat ve bir klinisyenle birden fazla ziyaret sürebilir. Bu süre boyunca danışan, anketler, yetenek sıralama listeleri ve kontrol listeleri şeklinde olabilen bir dizi standart yazılı sınava girer. Danışanlar testleri kendi başlarına alabilirken, genellikle testi yapan kişi ile takip görüşmeleri yapılır. Test oturumları uzunsa, aralar olacaktır. Psikolojik testler, kişinin hazırlanabileceği veya hazırlanması gereken testler değildir. Psikolog, genel bir değerlendirme yazmak, bir teşhis belirlemek ve bir tedavi planı geliştirmek veya gerekli yönlendirmeleri sağlamak için testler ve görüşmelerden elde edilen bilgileri kullanır.

Test yönetimi ve yorumlaması konusunda ileri düzeyde eğitim almış bir ruh sağlığı uzmanı, psikolojik test ve değerlendirme yapmaya yetkilidir. Testleri uygulayan ve görüşmeyi yürüten sağlık uzmanı tedavi eden terapist olabilir veya olmayabilir. Tanı konulduktan sonra, test yapan klinisyen, danışanı tedavi için başka bir uzmana yönlendirebilir. Kimlik bilgilerini kontrol etmenin yanı sıra, her durumda, sizin ve çocuğunuzun-eğer varsa- birlikte çalışmaktan rahat hissedeceğiniz bir ruh sağlığı uzmanı bulmanız önemlidir.

Meyer GJ, Finn SE, Eyde LD, et al. Psychological testing and psychological assessment: A review of evidence and issues. American Psychologist. Feb 2001;56(2): 128-165.
Poston JM and Hanson WE. Meta-analysis of psychological assessment as a therapeutic intervention. Psychological Assessment. 2010;22(2):203-2012
Iowa Psychological Association. Assessment Statement Position
American Psychological Association website.

19 Temmuz 2021